onsdag, oktober 01, 2008

när slutade fotboll att handla om fotboll?

Igår var det fotbollsderby mellan Malmö FF och Helsingborg. Själva matchen är ingenting som intresserar mig speciellt mycket så det är inte det jag hade tänkt att mitt inlägg skulle handla om utan jag tänkte ha upp en annan viktig sak som egentligen, om man tänker efter, inte alls har med fotboll att göra. Jag pratar om dessa fotbollshuliganer.

Och man hade ju kunnat tro att fotbollshuliganer har med fotboll att göra men faktum är att det som dessa huliganer håller på med handlar inte ett dugg om fotboll. Misshandlingar, bestämda bråk (de bestämmer alltså en tid och plats där de samlas för att slåss, ofta efter matchens slut. Likt en scen från The Patriot.) och vandalisering. Sen att de flesta är packade som as för att de hinkat i sig alldeles för mycket öl på för få timmar gör saken bara ännu värre. Snälla, förklara för mig vad detta har med fotboll att göra?

En kvinnlig lokförare som väntade på Centralstationen i Malmö blev enligt Sydsvenskan bränd i ansiktet av en smällare av något slag när ett gäng supportrar rusade ut ur tåget från Helsingborg. Den flög mot kvinnan som lyckades slå iväg den så den inte small på henne. En olycka? Ja, det var det nog. Men trots att det var en olycka och att de förmodligen inte hade någon avsikt att skada kvinnan så är det ändå så att deras våldsamma beteende är en fara för alla som råkar befinna sig på samma plats.
Skit samma om det var menat eller inte, vem fan kommer på tanken att tända smällare på väg ut från ett tåg?
Vad hade hänt om det hade varit en äldre människa? Eller ett barn i en vagn? Vem hade tagit på sig ansvaret? Den som tände smällaren? Jag tvivlar på det.

De kan hålla sig till sina tidsbestämda bråk på sina avskilda platser. Fine, åt dit och puckla på varandra hur mycket ni vill, det skiter jag blanka fan i. Men håll det där, skapa inte otrygghet hos varenda människa som råkar befinna sig i er närhet och sen gå där ifrån utan att bry sig. Jag vägrar att känna mig otrygg i min egen hemstad på grund av en jävla sport.
Det är inte roligt, det är inte tufft och det är inte acceptabelt. Det har fan gått för långt!

Någonstans måste man börja ta sitt ansvar och stå för sina handlingar och vad ens beteende har för konsekvenser. Är det verkligen värt att riskera att andra människor kommer till skada på grund av ett fotbollslag, en jävla fotbollsmatch? För att någon råkar hejar på ett annat lag?
VÄX UPP FÖR FAN!


Jag försökte att skriva detta utan en massa svordomar, men det gick helt enkelt inte. Jag försökte skriva på ett lugnt och moget sätt, sådär vuxet. Att inte blanda in för mycket ilska i orden utan gömma det lite sådär snyggt på ett moget skrivsätt. För att man ska bli tagen på största allvar ska man skriva med så mogen och korrekt svenska som man bara kan. Men denna gången gick det inte, det gick inte alls. Jag kan inte låtsas som att jag inte är arg när jag skriver detta. För det är jag. Så in i helvete.

Inga kommentarer: