tisdag, oktober 07, 2008

senaste från bloggtoppen,

Nej, ibland orkar man inte att fundera ut ett långt och genomtänkt inlägg som dessutom ska vara eget och nytt. Just nu är det så. Jag har huvudvärk så mycket jag har funderat idag, men ändå kliar det i fingrarna efter att få skriva av sig, så nu tänkte jag ploppa upp ett nytt inlägg om den senaste rubrikerna i den enorma bloggvärlden.

Aftonbladet har idag (?) publicerat en ny artikel om Blondinbella och om hennes extrema alkoholvanor. Troligtvis (enligt BB själv) är det mycket möjligt att det är en arg/avundsjuk/uttråkad läsare som ligger bakom ett anonymt tips till socialen, ett tips som alltid leder till ett samtal hem till familjen.
För det första; det är så fruktansvärt löjligt att anmäla Bella till socialen från första början. Tjejen fyller 18 om någon vecka och får då enligt lag köpa alkohol. Jag ska inte ljuga, jag följer denna blogg och anser att jag därför kan få ha en egen uppfattning om hennes alkoholvanor, som verkligen inte är något att göra en stor sak av. Vi snackar inte om en trasig, ung tjej som ränner runt på stan och är aspackad och stället till problem. Nej vi pratar om en om några veckor myndig kvinna som sköter sina studier bättre än någon annan jag vet, drivet två framgångsrika företag, bloggar mer än vad vissa sitter vid datorn samtidigt som hon har hand om olika projekt för att unga tjejer ska må bättre. Hon har dessutom flyttat hemifrån och bor för tillfället med sin sambo Nils, men ska snart köpa eget. Och ja, sen dricker hon ju ibland ett, eller i kanske rent av två hela glas vin till maten. Usch, fy! Anmäl till socialen!
Socialen gjorde dock även bedömningen att det verkligen inte handlade om något riskfall och gjorde därför ingen vidare undersökning. Tur är väl det. Hjälp de som springer runt nattetid på stan och spyr i en buske.
Jag tycker det är lågt av människor att komma med sådanna här uppsåt, speciellt när det inte ligger någon sanning bakom. Jag tror att Bella på många punkter har kommit längre och är mer vuxna i sitt beteende än många 25- kanske även 30-åringar.

Jag är verkligen dålig på att hålla mig till ämnet, det var ju aftonbladet det skulle handla om. Sättet Karin Lindblom och Simon Andrén är öppet anklagande och jag förstår att Bella tar illa upp. Rubriken "Blondinbella dricker mer än en vuxen" är ett billigt sätt att locka läsare samtidigt som man faktiskt utnyttjar denna unga, "ovuxna" tjej. För det framgår ju klart och tydligt i artikeln som skrivits att Bella inte är vuxen. Är det då rätt att utnytja henne för att hon är en "kändis"? Mitt svar; nej.
Media får börja ta sitt ansvar, trots att de bara återger en historia och påstår sig inte själv tycka och skriva en massa saker, utan publicerar bara vad andra har sagt, så är sättet de skriver och har utformat hela artikeln inte ett dugg opartisk och inte speciellt neutral. Skärpning Aftonbladet!


Bild printad från artikeln som ni finner här.


Att Bella sen får en massa kommentarer som anklagar hennes föräldrar för det faktiskt är MOT LAG att låta henne dricka och påminner henne om att lagen gäller även för henne är ju bara pinsamt. Uppenbarligen kan ni inte ha läst artikeln speciellt noga, om ni ens gjort det alls. Aftonbladet har bifogat en liten ruta som redogör vad som gäller enligt alkohollagen. Det är INTE förbjudet för föräldrar att servera ungdomar alkoholhaltiga drycker, så länge det är i måttlig mängd. Det är däremot förbjudet att ge bort, dvs köpa ut alkohol till minderåriga som ej uppnått kraven.
Det står ingenstans att det är förbjudet att konsumera alkohol, däremot får man inte köpa innan man uppnått en viss ålder. Sen har jag inte studerat lagboken speciellt noga på senaste.

Inga kommentarer: