måndag, oktober 13, 2008

ingen fåne för mig..

Har ju skrivit innan att jag skulle få en iPhone av min pojkvän, men nu blev det inte så ändå. Vi hade beställt en från en kille på Teneriffa via eBay, men vi misstänker att vi och många andra nu blivit lurade. Det har tagit väldigt lång tid, först skickade han till fel adress, sen tog det lång tid innan han fick tillbaka paketet och kunde skicka det igen, sen hade han den, sen inte och en massa sådant. Vi fick iallafall pengarna tillbaka av honom. Det är så att om han får pengar insatta på hans kort och de stannar där i mer än 20 dagar eller ngt så får man "poäng", typ ränta på dessa. Så även om han sedan betalar tillbaka pengarna till de som satt in dem så tjänar han på att bara ha pengarna där, och antaligen har han inte haft några iPhones från början.

Sen finns det klart andra sätt att få tag på en iPhone. Jag kan köpa en och använda ett TurboSim och liknande, ett "extra" simkort man sätter på sitt eget som lurar telefonen och på så sätt kan man använda vilken operatör som helst. Men om jag nu ska ha en iPhone vill jag inte ha en som inte är helt upplåst, vill inte ha något som är halvdant. Det finns många funktioner som krånglar, täckningen kommer och går och det är inte så jag vill ha det.
Sen man kan alltid köpa en från Italien eller Frankrike eftersom de inte har operatörslåsta telefoner men det är ju inte så ofta som man är där och snurrar heller. Dessutom var det en kille som köpte en från Italien, sedan när han installerade en uppdatering i Sverige så blev telefonen låst till Telia. Även om det inte är lagligt för varken Telia eller Apple att låsa telefonen på detta sätt så var det ingen som tog på sig ansvaret.

Det verkar vara för mycket klydd med att få en iPhone att fungera som den ska utan att köpa den av Telia (Felia?) , så jag fick tyvärr lägga ner de planerna. :(
Tycker för övrgt att det är sjukt dåligt att Telia tar monopol på att sälja iPhones i Sverige, inte för att det är speciellt dyrt att skaffa ett abonnemang hos dem, men för oss som kanske redan har abonnemang hos någon annan operatör? Företagsmobiler och liknande, som inte kan "rå för" vilken operatör man använder. Ska jag behöva täckna ett nytt abonnemang som dessutom kommer bli dyrare att ringa med, plus att det blir dyrt att stå med två abonneman bara för att kunna använda telefonen jag vill ha?

Kanske dagens i-landsproblem, men egentligen har detta ganska mycket med politik att göra.
Jag menar, vad hände med marknadsekonomin och att inte ha monopol på varor och tjänster? Är det bra att man tar bort folket möjlighet att välja? Att inte längre ha en marknad som styrs av utbud och efterfrågan, där företag hela tiden måste konkurrera för att överleva? Konkurrens leder till ökad kvalité eftersom det är kunderna som styr marknaden.
En sak att ta monopol på starksprit, även om jag tycker detta är fel det också så finns det ändå en viss förståelse. Men på mobiltelefoner? Allvar?


Så nu har jag haft beslutsångest på vilken telefon jag ska ha istället. Nokia e71? HTC Touch Pro? HTC Touch HD (fast den kommer ju inte förrän om någon månad eller så)?

Lutar åt Nokian, men operativsystemet är så fruktansvärt tråkigt jämfört med HTC Pro. Billigare dock. Men tråkig.
HTC Pro är svinsnygg, perfekt, dock lite tjock och ganska dyr. Vilket innebär att jag måste lägga till pengar själv. Då kan jag inte köpa min jacka som jag gått och suktat efter.

Slutsats?
Jag måste skaffa mig ett jobb.

Inga kommentarer: