torsdag, oktober 16, 2008

generation fett

Ni har väl inte missat TV3's programserie "Generation fett"?
Det har inte jag. Eller jag har inte sett själva programmet, men att se reklamerna är tillräckligt för mig.
När jag som vanligt klickade runt på lite olika bloggar hamnade jag hos Storstadspojken som i ett inlägg just tog upp att han och Bella hade sett gårdagens program, som handlade om en kvinna som hade en önskan om att bli världens fetaste kvinna. Hon vägde 285 kg och jag har för mig att jag hört i reklamen att hon vill väga över 400 kg. För att bli världens fetaste kvinna.
Hennes normalviktiga (?) man stöttade hennes önskan och hjälpte gärna till genom att ständigt proppa i henne mat. En s.k. feeder - man.
Jag såg som sagt inte programmet själv, det räckte att se och höra på reklamen. Det är för mig obegripligt hur man kan ha en sådan önskan, men alla är vi olika och jag ska inte döma.

Bland kommentarerna på Nils inlägg hittade jag den här;

  1. Temperature Says:

    Eller så låter vi bara människor vara som de själva vill, för det skadar faktiskt inte oss, och vi har ingen rätt att snacka skit om dem. Det är deras liv och deras val, trivs de, så var glada för dem, för de har uppnått det många av oss aldrig kommer uppnå - känslan att vara helt nöjda med oss själva.


Det var speciellt det sista jag reagerade på. Skulle denna enorma kvinna ha uppnått känslan av att vara helt nöjd med sig själv? Om man vill trycka i sig mat för att bli den fetaste kvinnan i världen, tyder det på att man är lycklig? Kan man inte jämföra det med att svälta sig själv för att bli världens smalaste?

For your information; det är inte hälsosamt att vara så överviktig, på samma sätt som det inte är hälsosamt att vara extremt undernärd. Folk klagar dagligen på att modevärlden är hemsk, och att det är sjukt att svälta sig själv, men det är ingen som reagerar när någon vill vara fet (men fet menar jag inte småmullig eller överviktig, det hoppas jag framgår)?
Det är inte tillåtet att kritisera en överviktig person, för den är det synd om. Men att klanka ner på en människa som är underviktig är helt okej. Hon får skylla sig själv. För hon vill väl vara så smal? Annars hade hon ätit mer.

Samhällsidealet idag är att vara smal. Om en människa strävar efter detta och svälter sig själv så är hon svag. Faller för grupptrycket. Faller för idealet.
Om en människa går åt andra hållet är hon stark. Som vågar stå emot. Som vågar vara sig själv. Men att sträva efter att bli fetast i världen är inte att acceptera sig själv och sin kropp som den är.
Oavsett om man svälter sig själv eller göder sig på det här sättet så utsätter man kroppen för extrem påfrestning, man misshandlar sig kropp genom att ändra på den och utsätta den för hemska förhållanden som kroppen inte är byggd för att klara av.

Den här kvinnan kommer inte att leva länge. Snart kommer hennes organ i kroppen att lägga av på grund av allt fett i hennes kropp. Att medvetet utsätta sin kropp för en misshandel i detta slag är inte friskt. Någonting står inte rätt till.

Den här kvinnan är inte nöjd med sig själv.

1 kommentar:

olatidman sa...

kunde inte sagt det bättre själv!