tisdag, oktober 28, 2008

när bloggen blir ens jobb..

Nu när Blondinbella är tillbaka med bloggen igen har jag läst en del förbluffande kommentarer. Folk som argt påstår att det är löjligt att Bella har tagit en paus från första början och att de inte förstår hur man kan bli utbränd för att man shoppar, fikar och bloggar för mycket.

Men en sak som jag tror dessa arga kvinnor (ja, det är mestadels kvinnor) glömmer bort att Bellas blogg inte bara är en blogg utan ett företag. Hon skriver inte alltså bara en blogg utan hon driver företaget Blondinbella AB, sant ett annat företag + tredje året på gymnasiet. Plus att hon har blivit en liten mediakändis, och bara det kan väl ta knäcken på vem som helst. Tänk er att alla Sveriges skvallerblaskor skriver artiklar om ens liv och alla fel man gör. Sen har halva svenska folket en åsikt om en också som de gärna uttrycker hur de vill.

Missförstå mig inte, jag tycker inte synd om Bella på något sätt, media är en smäll man får ta om man vill vara störst i bloggvärlden. Men jag blir arg då äldre kvinnor (jag antar att de är de, eftersom de kommer med egna exempel på hur de jobbar 10 timmar om dagen under årsperioder) klankar ner på en ynre tjej med sådan oförståelse om hur det är att vara ung entreprenör.
Blondinbella är inte bara en blogg, det är ett aktiebolag och det är nog där jobbet ligger.
När ens blogg har blivit ens företag, ens inkomstkälla så är det inte lika lätt att bara strunta i att blogga. Man har inte längre samma frihet att man kan strunta i att publicera inlägg om man inte känner för det, på samma sätt som man inte kan strunta i andra arbetsuppgifter på ens jobb för att man inte orkar eller har lust. Jag kan inte strunta i mina skoluppgifter för att jag inte orkar och sen tro att jag kan komma undan med det.

Hon har gjort om sin blogg till ett företag, ett aktiebolag. Sluta klanka ner på henne för att hon tjänar pengar på den. Det är ett företag, och den största skillnaden mellan ett företag och en t.ex. vanlig blogg är att ett företag måste ha ett vinstsyfte. Så är det för alla. Detta är det första man lär sig i Fek A t.ex. Ett företag måste ha ett vinstsyfte. Så varför bli så jävla förbannad för att hennes företag genererar pengar.
Jag tror många anser att driva en proffisionell blogg inte är ett jobb. Inte tillräckligt mycket jobb för att få dra in så mycket pengar som det gör. Det är för lätt.
Om det är så lätt, varför gör ni det inte själv? Sluta era pisstråkiga svensson-jobb och ge er ut i bloggvärlden. Det är ju så lätt att lyckas där.


Sen blir jag så trött. Tidigare har Bella fått en massa negativ kritik om att hon beter sig som en medelålders kvinna och att hon ska bete sig som en 18-åring. Hon ska sluta vara så lill-gammal.
Nu när hon släppte sin nya blogg som hon ville framstå som lite mer vuxen än tidigare får hon kritik för att hon beter sig barnsligt, ja hon beter sig som en 17-18 åring.
När ska svenska folket bli nöjda?

Aldrig.

Inga kommentarer: