onsdag, september 24, 2008

lite mer grått, tack!

Idag satt jag och en vän och fikade och funderade ett tag när vi kom in på ämnet sex och kom fram till att vårt samhälle inte tillåter kvinnor att njuta av sex om de inte är i ett förhållande. Jo, jag vet att det är ett uttjatat ämne, men trots att det finns så många som har diskuterat det så blir det aldrig en förändring.
Om en kvinna har sex med många olika män så brukar folk vara snabba att döma och det kommer ofta kommentarer om hur synd det är om den här kvinnan. Nej, hon kan ju inte ha haft det lätt. Dessutom har hon väldigt dåligt självförtroende och självkänslan är i botten. Ja, stackars kvinna som måste bekräfta mig själv genom att låta andra utnyttja hennes kropp..

Hallå ja?
Varför är det inte tillåtet för en kvinna att njuta av sex om hon inte är i ett förhållande? För om hon väl gör det, har sex med olika män för så stämplas hon automatiskt som en slampa, eller en kvinna med låg självkänsla.
Det finns säkert de kvinnor sm har låg självkänsla som söker bekräftelse hos andra genom att hoppa runt från man till man, men detta behöver inte alltid betyda att kvinnan mår dåligt på något sätt. Varför kan inte en kvinna njuta och ha sex som en man utan att få en trashig stämpel?
Samma som att människor som kan tänka sig att göra en skönhetsoperation inte känner sig trygg i sig själv. Är man blond så är man korkad. Har man rika föräldrar så är man snobb och inte rätt att uttrycka sig i politiska frågor (ex Blondinbella). Varför måste allting vara så himla svart eller vitt?
Bara för man kan tänka sig skönhetsoperationer så måste inte detta betyda att man har dåligt självförtroende eller låg självkänsla! Man kan vara världens säkraste person och ändå vela göra en fysisk förändring på sin kropp. Det måste inte vara det ena eller det andra, det kan vara både och.

Vi är alldeles för snabba att sätta stämplar på folk och stoppa ner dem i fack. Jag vet, jag gör det också! Det går lite på automatik, man läser av människor och automatiskt bildar sig en uppfattning. Sedan placeras de i fack, omedvetet eller medvetet. Som sagt, jag gör det också ibland. Dömer folk lite för snabbt kanske. Men jag jobbar för att försöka bättra detta.

Snälla folket, våga se lite mer nyanser och inte bara svart eller vitt!

Inga kommentarer: